28 OKTOBER 2021

Amerikaanse startup koos bewust voor Groningen: ‘Groningen biedt jong en innovatief publiek voor startup Phia Cup’

Midden in een coronapandemie van Amerika naar Groningen verhuizen om hier een onderneming te starten; het is niet voor iedereen weggelegd. Sophia Peterson nam wel die stap. Ze was vastberaden om hier haar Phia Cup aan de man - of eigenlijk aan de vrouw - te brengen, want Nederland, en specifiek Groningen, biedt een jonge en innovatieve afzetmarkt.

 

De 27-jarige Amerikaanse Sophia Peterson startte begin vorig jaar met haar bedrijf Phia Cup, waarmee ze een nieuwe, moderne versie van menstruatiecups verkoopt. Haar cup is naar eigen zeggen comfortabeler dan menstruatiecups die er al waren. “Menstruatiecups hebben zoveel voordelen, maar veel mensen klagen dat ze niet zo gemakkelijk te gebruiken zijn als tampons. Om dit probleem op te lossen besloot ik een comfortabele menstruatiecup te maken die zo veel mogelijk op een tampon lijkt”, zo vertelt ze in de meest recente uitgave van de Groninger Ondernemers Courant.

Groningen

Peterson koos ervoor om haar startup in Groningen te lanceren. Ze kreeg hierbij hulp van Startup Visa, een programma dat ondernemers een jaar lang begeleidt bij het opzetten van een succesvolle startup, door middel van coaching, huisvesting en het vinden van partners.

Ronald Hesse, facilitator in het Startup Visa programma, heeft Peterson begeleid: “Ze was op zoek naar een groep mensen die bewust omgaat met het milieu en bereid is om te kiezen voor duurzame oplossingen. Daarnaast was ze op zoek naar kennis en samenwerking voor een duurzame productontwikkeling.” Om die redenen was Groningen een geschikte plek, legt Hesse uit. “Nederland is over het algemeen vrij bewust van het belang van duurzaamheid, en Groningen specifiek biedt een jonge gemeenschap, met onder andere een groep innovatieve en creatieve studenten.”

Dat was ook de reden dat Peterson Nederland op het oog had: “Vrouwen in Nederland zijn over het algemeen milieubewust, dus het is een geweldige plek om een innovatieve menstruatiecup op de markt te brengen.”

Hoewel het niet makkelijk was om een product midden in een coronapandemie te lanceren, is de Amerikaanse inmiddels ‘afgestudeerd’ van het Startup Visa programma, wat inhoudt dat ze haar product met succes op de markt gelanceerd heeft. De Phia Cup wordt nu verkocht in 24 Europese landen. Peterson: “Campus Groningen heeft me goed begeleid en hun netwerk hielp me om het bedrijf in Nederland te starten. Het starten in een kleinere stad heeft goed uitgepakt. Ik heb het gevoel dat ik veel steun heb gekregen.”

Gemak

Peterson kwam in 2015 op het idee voor de Phia Cup, toen ze met een vriendin in Boedapest studeerde en daar voor het eerst over de menstruatiecup hoorde. Ze vindt het een mooi en duurzaam alternatief voor tampons, maar ze hoorde ook over de bijbehorende ongemakken, bijvoorbeeld over het plaatsen van de cup. Daar wilde ze iets aan veranderen. Vanaf 2018 begon ze actief aan haar bedrijf te werken, en na verschillende prototypes werd haar definitieve ontwerp dit jaar gelanceerd.

 

De Phia Cup is driehoekig, waardoor de cup tot een klein formaat te vouwen is en niet tegen de blaas drukt. De platte basis zorgt ervoor dat hij gemakkelijk kan worden geplaatst door omhoog te duwen, en door het handvat kan hij ook gemakkelijk weer weggehaald worden. 

 

Voor de toekomst ziet Peterson een uitbreiding van de onderneming wel voor zich. “Mijn missie is om innovatieve producten te creëren die een verschil maken in het leven van mensen. Mijn doel met Phia is om innovatieve, milieuvriendelijke producten uit te brengen, te beginnen met Phia Cup. We zijn van plan om het product in 2022 in de Verenigde Staten te lanceren.” 

 

 

Gerelateerd
Amerikaanse startup koos bewust voor Groningen: ‘Groningen biedt jong en innovatief publiek voor startup Phia Cup’
Amerikaanse startup koos bewust voor Groningen: ‘Groningen biedt jong en innovatief publiek voor startup Phia Cup’