28 AUGUSTUS 2014

Het gaat weer beter met economie binnenstad: vraag naar winkels neemt toe

‘Het gaat duidelijk beter met de binnenstadseconomie van Groningen. De stad Groningen behoort momenteel tot die steden in Nederland waar de winkelleegstand afneemt. Voor sommige winkelpanden is de belangstelling zό groot dat de belangstellenden over elkaar heen buitelen. Het is hier een feestje aan te worden!’ Een en ander betoogt de Groningse onroerend goed makelaar Dolf Stelpstra van DTZ Zadelhoff.

Stelpsta, bestuurslid van de Groningen City Club, is al jaren actief in de retailsector, en heeft dus de goede jaren, en zeker ook de magere jaren van na de Kredietcrisis van 2008 meegemaakt. Voor het eerst in jaren kan hij duidelijk positieve ontwikkelingen melden over de retailsector in Groningen.

‘De markt trekt duidelijk aan. Dat geldt niet voorde provincie Groningen als geheel, waar het nog niet best gaat, net zoals in enkele andere provincies, zoals Limburg. Maar in de stad Groningen is duidelijk merkbaar sprake van een kentering. Er is een aantal steden in Nederland waar de winkelleegstand in hoog tempo afneemt, en daar is Groningen ook een van’, aldus Stelpstra.

Ook de NOS meldde al dat het goed gaat met de economie van de stad Groningen. Dat in een situatie waarin de winkelleegstand in het algemeen nog wel steeds toeneemt in Nederland. In het eerste halfjaar kwamen er 1000 lege winkels bij, waardoor het aantal nu is opgelopen tot 16.300. Volgens marktonderzoeker Locatus staat nu 7,3 procent van de winkelpanden in heel Nederland leeg. Eind 2013 was dat nog 6,9 procent.

Toch zijn er steden waar de leegstand vermindert, zoals in Utrecht, Amsterdam, Amstelveen, Den Bosch en Groningen, meldt de NOS. "Blijkbaar zijn er centra die, tegen de huidige trend in, het simpelweg goed doen", zegt analist Gertjan Slob van Locatus tegen NOS.nl.

Dolf Stelpstra van DTZ Zadelhoff is het helemaal met Slob eens. ‘Het afgelopen jaar hebben we 25 transacties gedaan met winkels. Het betrof vaak panden die heel lang leeg hadden gestaan. Ineens konden we ze verhuren: dat geeft de burger moed!’, zo zegt Dolf Stelpstra.

Als voorbeeld voor de belangstelling noemt hij een pand in de Zwanestraat, die in het voorjaar leeg kwam. Daar meldden zich in korte tijd drie kandidaten voor. ‘Die buitelden over elkaar heen. Het is weer feest aan het worden!’, zegt Stelpstra.

Nog te hoge huren

Dolf Stelpstra plaatst er wel als kanttekening bij dat de huren nog wel onder druk staan. Dat betekent dat sommige eigenaren te hoge huren vragen, en niet met hun tijd meegaan. ‘Die panden staan leeg.'

Jonge honden

Tot de nieuwe huurders behoren vaak jonge, enthousiaste ondernemers die het als een uitdaging zien om een winkel te openen. Het gaat dan vaak om bijvoorbeeld modewinkels, veel horeca en tweedehands-zaken. Deze gepassioneerde jonge ondernemers lijken de 'dreiging van internet' helemaal geen punt vinden.

Niet terug naar 2008

Toch hoeven we niet te verwachten dat de tijden van voor de crisis weer terug keren. Daarvoor is de invloed van internet en e-commerce toch veel te groot geworden en is het winkellandschap veranderd. Vroeger hadden veel winkels er een kleine webwinkel bij, nu is het omgekeerde vaak het geval en hebben grote webwinkels er een kleine fysieke winkel bij.

Verklaring

Hoe het komt dat in sommige steden in Nederland de economie nog steeds hapert, maar in andere, waaronder Groningen, juist sprake is van een opleving, is niet precies bekend. Maar Stelpstra heeft mogelijk wel een verklaring. ‘Groningen is een bruisende stad, met veel jonge mensen, en is ene stad die nog steeds door groeit en die de 200.000 grens nu nadert. Het is hier erg levendig. En daar spelen ondernemers, waaronder ook een nieuwe generatie jonge ondernemers, graag op in. Je ziet het gewoon gebeuren!’’.

Zorgen om Herestraat en Oostwand

Zonder zorgen zijn de Groningse retail-makelaars nog lang niet. Een van de zorgenkinderen is momenteel de Herestraat. Daar kwam je nooit leegstand tegen, maar het begint daar nu steeds lastiger te worden huurders te vinden wanneer er panden leeg komen. Dat heeft mogelijk te maken met het feit dat er veel grote filiaalbedrijven zitten, waarvan de moederbedrijven bezig zijn met hun balanspositie, in plaats van met ondernemen.

Een andere kopzorg voor Groningen zou wel eens de Grote Markt-oostzijde kunnen zijn. Daar is veel detailhandel gepland. Maar de ervaring van Stelpstra is dat retailers het liefst in straten zitten naast andere winkels. ‘De invulling van de oostwand kan daarom lastig worden! Dat is nog lang geen gelopen race. Het is een mooie plek voor een hotel misschien, maar niet voor winkels. Tenzij het gaat om winkels die zulke enorme trekpleisters zijn, dat het ze niet uitmaakt of ze buren hebben en welke dat zijn, zoals een Iers kledingconcern met extreem lage prijzen. Maar die betalen weinig huur. Dus dat kan nog lastig worden met de Grote Markt oostzijde’, aldus Dolf Stelpstra.

Gerelateerd
Het gaat weer beter met economie binnenstad: vraag naar winkels neemt toe
Het gaat weer beter met economie binnenstad: vraag naar winkels neemt toe