Verenigingsnieuws Economie

10 SEPTEMBER 2019

Groningen City Club op oriëntatiereis naar “booming” Eindhoven

Wat kan Groningen leren van de binnenstad van Eindhoven? Daar is de laatste tijd sprake van een forse groei van het aantal bezoekers en toeristen. Hoe kan dat, en waar komen ze vandaan? Welke winkelformules doen het daar goed, en welke winkels hebben het lastig? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens een bezoek dat ondernemers van de Groningen City Club gisteren, maandag 9 september, brachten aan Eindhoven. Ook vertegenwoordigers uit het onderwijs en van de gemeente Groningen maakten deel uit van de Groningse delegatie.

Eindhoven is een stad met bijna evenveel inwoners als de gemeente Groningen: circa 230.000. Ook in Eindhoven heeft de detailhandel het lastig. Maar dankzij een samenwerking van Citymarketing Eindhoven en de gemeente Eindhoven lijkt er nu sprake van een kentering. Daarbij worden winkels en bedrijven die zich richten op ongeveer dezelfde groep consumenten gestimuleerd om zich bij elkaar te vestigen. Daardoor hebben onderdelen van de binnenstad een vergelijkbaar profiel: een gebied om gezellig uit te gaan, straten met duurdere mode-winkels, of straten met gezellige restaurants. Aldus is de binnenstad verdeeld in vier kwadranten met vier verschillende sferen.

Motto van Eindhoven
Volgens Peter Kentie, hoofd citymarketing is Eindhoven een stad in transitie. "We zijn hier heel wat gewend. In de jaren negentig moest Philips 40.000 mensen ontslaan. Ook DAF ging toen dicht. En acht jaar geleden kwam daar de financiële crisis nog bij na de val van de Lehmann Brothers."

Maar in Eindhoven zijn ze niet bij de pakken neer gaan zitten. Inmiddels heeft chipsfabrikant ASML zich ontwikkeld tot een gigantisch wereldbedrijf, bijna net zo belangrijk als Philips ooit was. "Toen we het zo moeilijk hadden omstreeks 2010 besloten we om een strategie te bepalen. Ons motto werd:  “Keep calm & make hardware”. Wij richten ons dus niet op de creatieve industrie of op software, maar we zijn echt een stad gebleven voor de maak-industrie. Die ambitie zijn we consequent blijven nastreven. We willen in 2020 bij top 3 van Europa horen als innovatie-regio", aldus Peter Kentie.

Eindhoven heeft nu een landelijke brainportstatus, en dat betekent dat het door het Rijk net zo belangrijk wordt beschouwd voor de Nederlandse economie als de havens in Rotterdam of Amsterdam.  ASML is nu de drijvende kracht voor Eindhoven en internationale leiders beschouwen Eindhoven inmiddels als bijna even belangrijk als Sillicon Valley. Alleen in Nederland zien niet iedereen dat nog.

Mevrouw Briggs geeft uitleg
Mevrouw Briggs geeft uitleg

Marketing strategie
Vervolgens is er een marketing-strategie bedacht voor Eindhoven. Eindhoven wilde toe naar één merk, waarbij de stad zich presenteert als onconventioneel, met veel samenwerkingsverbanden en veel energie. "Alles in onze strategie dient om een goed gevoel over Eindhoven op te wekken en een gevoel van verwondering te creëren."

Vorig jaar was er een slimme marketing campagne, gericht op Antwerpen, en daarvoor werden “Influencers” uit Antwerpen, zeer actief op YouTube benaderd en uitgenoduigd voor een trip naar Eindhoven. Dat heeft gewerkt. In 2018 kwamen er 16,8 miljoen passanten en waren er 963.000 overnachtingen, en dat was bijna een verdubbeling in zes jaar. Overigens is het voor Eindhoven wel problematisch dat er te weinig cultuur is.

‘Ga alles doen in binnenstad!’
Mevrouw Emma Briggs is door de gemeente Eindhoven gevraagd om te trachten nieuwe winkels en nieuwe winkelformules naar Eindhoven te lokken. Dat doet ze bevlogen en gedreven, maar ook volgens een duidelijke strategie. Ze probeert die bedrijven naar de binnenstad te lokken, die passen bij het profiel van een bepaald winkelgebied.

“Eindhoven heeft altijd de schijn tegen gehad, en stond bekend als saaie stad, zonder historische binnenstad. Maar het tij is duidelijk aan het keren. Er is een enorme belangstelling om hier te wonen, en we hebben plannen om de komende jaren veel hoogbouw in de binnenstad te ontwikkelen. En ook vestigen zich hier nu ook bijzondere winkelformules", zo vertelde ze.

Om leuke winkels binnen te halen is het volgens haar verstandig om ondernemers die het naar de zin hebben in de binnenstad als een soort van ambassadeurs in te zetten.

Groningse horeca-ondernemers kijken hun ogen uit in Eindhoven
Groningse horeca-ondernemers kijken hun ogen uit in Eindhoven

En ook gaf mevrouw Briggs de Groningers als tip mee om je niet te veel te richten op één activiteit in de binnenstad, maar om ‘alles mogelijk te maken’. ‘Wat ga je doen? Alles! Ga terug naar functie van een stadscentrum: het is een ontmoetingsplaats en een handelsplaats. En dat betekent dat er van alles mogelijk moet zijn in binnenstad: creatieve industrie, bioscopen, desnoods een zwembad. Wij hebben hier een Fastfoodmarker, en die is superhip in Eindhoven. We staan aan de vooravond van een enorme “shift” in binnensteden, waarbij helaas veel traditionele bedrijven zullen verdwijnen. Maar juist deze ontwikkeling biedt enorme kansen, dus:  “never waist a good crisis”, en grijp de gelegenheid aan om de binnenstad opnieuw in te richten. Dat hebben wij gedaan in Eindhoven, en het werkt. Ik denk dat dat in Groningen ook zeker het geval kan zijn’, aldus Emma Briggs.

Gerelateerd Verenigingsnieuws Economie GCC
Groningen City Club op oriëntatiereis naar “booming” Eindhoven
Groningen City Club op oriëntatiereis naar “booming” Eindhoven