Economie

04 MAART 2019

Grote belangstelling ondernemers voor bezoek aan Jumbo Foodmarkt Groningen

Ondernemers als inspiratiebron voor andere ondernemers. Dat was maandag zeker het geval bij een bedrijfsbezoek van leden van de Commercieele Club Groningen aan de Foodmarkt van Jumbo in de Euroborg in Groningen. Bijna zeventig leden van die Commercieele Club waren afgekomen op een inleiding die werd gegeven door de franchise-nemers/eigenaren van de Jumbo Foodmarkt in Groningen: Anrico Maat en Paul Papo.

Dit ondernemers duo vertelde het bijna duizelingwekkende verhaal van hoe zij in 2002 hun eerste Jumbo vestiging openden in Groningen. Inmiddels hebben ze hun activiteiten ondergebracht in de Maripaangroep, waar vijftien Jumbo-filialen in het Noorden onder vallen, met in totaal 2300 medewerkers. Deze Maripaangroep is daarmee een van de grootste particuliere werkgevers in het Noorden.

De Commercieele Club Groningen – een netwerkvereniging van ondernemers, managers, bestuurders en ondernemende Groningers – organiseert eens per maand een bedrijfsbezoek aan Groningse bedrijven. De deelnemers krijgen dan een kijkje in de keuken van het te bezoeken bedrijf, kunnen inspiratie opdoen en kunnen elkaar door te netwerken beter leren kennen.

Maandagmiddag (4 maart) was de Jumbo Foodmarkt dus het doel van het bedrijfsbezoek. In totaal 66 leden van de CCG waren er op af gekomen.

Eigenaren Anrico Maat en Paul Papo gaven er een zeer uitvoerige uitleg over de bedrijfsvoering van de Jumbo Foodmarkt. Maat en Papo hebben hun activiteiten gebundeld in de Maripaan Groep. De twee ondernemers begonnen hun samenwerking in 2001. Een jaar later openden zij de eerste Jumbo supermarkt –Jumbo Ciboga –  in het centrum van Groningen. Daarna volgden al snel Jumbo Drachten en Jumbo Euroborg.

Het hoofdkantoor van hun snel groeiende bedrijf was jarenlang gevestigd in Drachten, maar werd vorig jaar verplaatst naar de voormalige graansilo op de kop van de Oosterpoort. 

Voor de stad-Groningse economie is de Maripaan-groep inmiddels een zeer belangrijk bedrijf. Het bedrijf ontvangt in al haar vijftien Jumbo-filialen nu twaalf miljoen klanten per jaar, maar wil dat aantal in 2020 zien groeien tot twintig miljoen. ‘Het is ons gewaagde doel om in 2020 jaarlijks 20 miljoen klanten te kunnen bedienen en 10% minder verspilling te realiseren. Inmiddels zijn we hard op weg om dit doel te bereiken’, aldus de ondernemers.

Meer informatie:
Over de Maripaangroep en Jumbo:  https://maripaangroep.nl
Over Commercieele Club Groningen: www.commercieeleclubgroningen.nl

 

 

 

 

Gerelateerd Economie
Grote belangstelling ondernemers voor bezoek aan Jumbo Foodmarkt Groningen
Grote belangstelling ondernemers voor bezoek aan Jumbo Foodmarkt Groningen