Economie Leefbaarheid

23 JUNI 2014

‘Grote Markt busvrij maken financieel aantrekkelijk’

Busbedrijven hoeven er financieel niet op achteruit te gaan wanneer bussen straks niet meer via de Grote Markt reizen. Integendeel: dat kan financieel juist interessant zijn Wanneer bussen in de toekomst niet meer via de Grote Markt rijden maar in plaats daarvan via de Diepenring, zou dat financieel wel eens heel voordelig uit kunnen pakken voor de busbedrijven. Dat is een voorlopige conclusie uit een eerste onderzoek van de gemeente Groningen en de provincie Groningen, zo meldt het blad CityScoop van de Groningen City Club.

Het betreft een onderzoek naar wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het weren van bussen van de Grote Markt en daarmee ook uit straten als Oosterstraat en Gelkingestraat.

De definitieve resultaten zijn nog niet bekend. Volgens Bert-Jan Hakvoort, voorzitter van de Groningen City Club, is het opvallend dat het voor het openbaar vervoer wel eens heel gunstig zou kunnen uitpakken. De busbedrijven hebben als vuistregel dat één minuut openbaar vervoer per jaar ongeveer 100.000 euro aan onkosten met zich mee mag brengen. Dus iedere minuut tijdwinst betekent een ton minder aan onkosten. Dat is een prettige voorlopige conclusie, want ondernemers in de binnenstad hebben het wel gehad met de bussen.

Onlangs was er een ondernemersbijeenkomst waar wethouder Joost van Keulen van Economische Zaken ondernemers op de man af vroeg wat zij vinden van de bussen door de Oosterstraat. Iedereen riep toen: “Daar hebben wij helemaal niets aan!” Punt is namelijk dat de bussen niet stoppen in Oosterstraat en Gelkingestraat, maar soms wel zorgen voor gevaarlijke situaties.

Volgens Bert-Jan Hakvoort zou het uitstekend kunnen dat de bussen andere routes gaan rijden en bijvoorbeeld nog wel stoppen in het eerste en tweede blok aan het Gedempte Zuiderdiep. Vervolgens rijden ze via Gedempte Kattendiep en Diepenring naar de Sint Jansstraat waar vandaan mensen gemakkelijk naar de Grote Markt kunnen lopen.

Dat betekent dat Oosterstraat en Gelkingestraat zich kunnen ontwikkelen tot rustige wandelgebieden. ‘Dit zijn wensen die ik steeds meer hoor van ondernemers en opmerkingen die vaak spontaan worden gemaakt. Daarom denk ik dat we er werk van moeten maken. In elk geval is er nu ook geld van de gemeente voor economisch beleid, dus financieel zou het ook allemaal mogelijk moeten kunnen worden’, aldus de GCC-voorzitter.

Gerelateerd Economie Leefbaarheid GCC
‘Grote Markt busvrij maken financieel aantrekkelijk’
‘Grote Markt busvrij maken financieel aantrekkelijk’