Economie Innovatie

19 AUGUSTUS 2020

Hooghoudt gaat met nieuwe jenevermerken de Chinese markt op

Hoe vind je jezelf als bedrijf opnieuw uit? Daar weten ze alles van bij Hooghoudt. In plaats van de eeuwige ‘jonge, dubbele graanlever uit Groningen’, hebben ze jeneverproducten op de markt gebracht, voor een nieuw en jonger publiek. Daarmee gaat Hooghoudt nu ook de Chinese markt op.

Hooghoudt, bracht onlangs nieuwe produkten op de markt, zoals RAW Genever, Aged 5 years en Sweet Spiced Genever, maakt na 132 jaar de stap naar China. Hiermee opent Hooghoudt een afzetmarkt die open staat voor innovatie en tegelijkertijd waarde hecht aan traditie, zo laat het bedrijf weten. 

De distributie van Hooghoudt in China komt voor rekening van Dumilco, een Nederlands exportbedrijf gespecialiseerd in het afzetten van luxe producten. Hooghoudt zal zowel in winkels als in een select aantal bars te krijgen zijn.

‘Eerste reacties positief’
Arno Donkersloot (foto onder), algemeen directeur Hooghoudt: “De eerste reacties zijn zeer positief. Chinezen hebben minder bagage als ze jenever proeven. Zij zien onze RAW Genever en snappen dat dit een voorloper van gin is, in plaats van dat ze met ijkpunten als jonge en oude jenever in hun hoofd zitten. We kunnen zeggen dat onze nieuwe lijn jenevers heel goed in het buitenland resoneren. Hooghoudt is klaar om de wereld te veroveren.”

Eric van der Ven, algemeen directeur Dumilco: “In China is de vraag naar Nederlandse merken met een rijke geschiedenis groot. Wij zijn heel trots om met Hooghoudt een product, met een rijke historie, naar China te brengen. Een volledig nieuw product voor de Chinezen met een prachtige uitstraling. Met onze expertise, groot netwerk en traditioneel Chinese operatie kunnen wij feilloos de vertaalslag maken en Hooghoudt op de juiste manier bij de Chinese consument brengen."

Jenever heeft een rijke geschiedenis binnen Nederland, maar ook erbuiten. Het werd in Engeland geïntroduceerd door Nederlandse vorsten - waarna de Britten er gin van maakten. In de VS was jenever populair voordat de prohibitie het land drooglegde.

Nog meer landen
Hooghoudt’s nieuwe lijn is inmiddels in steeds meer landen verkrijgbaar, waaronder naast China, ook Frankrijk. Andere landen die spoedig zullen volgen zijn Griekenland, Australië, Duitsland, Spanje, Amerika en Groot-Brittannië.

Directeur Arno Donkersloot
Directeur Arno Donkersloot
Gerelateerd Economie Innovatie Bedrijvenvereniging Zuidoost
Hooghoudt gaat met nieuwe jenevermerken de Chinese markt op
Hooghoudt gaat met nieuwe jenevermerken de Chinese markt op