Economie Innovatie

07 JULI 2014

Layla Koopal: de gelukkigste ondernemer van Groningen

‘Ik ben zo (!) trots, dat wil je niet weten! Ik kan wel huilen van geluk!’ Dat zegt Layla Koopal, de op dit moment misschien wel gelukkigste ondernemer van Groningen in een interview met de Groninger Ondernemers Courant.

Layla Koopal is directeur-eigenaar van het familiebedrijf Frans Koopal Haarwerken. Tot haar eigen verrassing werd ze onlangs winnaar van een van de onderdelen van de Winkelverkiezing050, een wedstrijd van het Servicepunt Detailhandel Groningen. Koopal Haarwerken sleepte er de eerste prijs in de wacht van het onderdeel “Meest Actief op Social Media”. In totaal deden 109 winkels mee aan de wedstrijd.

Dat ze winnaar werd in de categorie “Meest Actief op Social Media” is opmerkelijk, want ze is bijna 65 jaar. Ze liet dus op dit hippe onderdeel tal van jonge ondernemers van in de twintig of dertig ver achter zich. ‘En daar ben ik echt supertrots op!’, zo vertelt ze in een reactie. ‘Ik ben namelijk van een generatie die niet is opgegroeid met het medium social media. Wij hebben een medewerkster aangetrokken die zich daar nu speciaal mee bezig houdt, en dat blijkt dus duidelijk te werken’.

Bij de firma Koopal kan men terecht voor haarwerken. Dat is met name belangrijk voor mensen die bijvoorbeeld ten gevolge van chemotherapie (tijdelijk) te kampen hebben met haaruitval. Layla Koopal doet er dan alles aan om mensen zo’n haarwerk te bieden dat ze weer met zelfvertrouwen door het leven kunnen. Voor Layla Koopal is dit niet zo maar een bedrijvigheid.

‘Ik heb passie en liefde voor mijn bedrijf, en ik denk dat iedere ondernemer dat zou moeten hebben. Nou ja: ik heb het in elk geval wel. Dat je met zoveel passie werkt, dat moet je uitstralen. Dat gaat bij mij denk ik wel spontaan, want mijn bedrijf is alles voor mij’.

Nog een prijs
Layla Koopal werkt dus met hart en ziel voor haar bedrijf. Dat doet ze volgend jaar precies vijftig jaar. Plannen om het kalmer aan te doen heeft ze niet. Integendeel. ‘Volgend jaar wil ik winnaar worden van de Ondernemersprijs. Daar ga ik voor!’, zo zegt de tot in haar tenen gemotiveerde Groningse ondernemer.

Wat betreft de social media zit de winst volgens haar vooral in de branding. Het levert niet onmiddellijk nieuwe klanten of verkopen op, maar het draagt bij aan naamsbekendheid. ‘Ik wil dat mensen bij de naam Koopal beseffen dat wij een bedrijf zijn met veel passie’, zo vertelt ze.

Beste van de wereld
Overigens is haar ambitie torenhoog ‘Eigenlijk willen we de beste van de wereld worden!’ Waarom wil ze dat zo graag ? ‘Niet omdat wij groter willen worden of zo. Maar wel omdat ik vind dat wij met ons werk het verschil kunnen maken voor mensen in een lastige fase van hun leven. Wij willen er dan voor proberen te zorgen dat mensen met zelfvertrouwen en liefde naar zichzelf gaan kijken. We willen in ons werk die mensen een zetje geven om het zelfvertrouwen terug te geven: daar gaat het mij om. En als je dam soms complimenten krijgt wanneer je daar in slaagt denk ik dat ik het leukste vak ter wereld heb’, aldus Layla Koopal.

Gerelateerd Economie Innovatie
Layla Koopal: de gelukkigste ondernemer van Groningen
Layla Koopal: de gelukkigste ondernemer van Groningen