08 JANUARI 2015

Marketing Groningen: ‘Shoppen en evenementen steeds belangrijker voor Stad’

Shoppen en evenementen worden steeds belangrijker als motief voor bezoekers om naar Groningen te komen. Dat meldt Marketing Groningen in haar jaarverslag over 2014.
 

De toeristische website van Marketing Groningen heeft in 2014 een recordaantal bezoekers geregistreerd. Voor het eerst hebben meer dan 1 miljoen unieke bezoekers een bezoek gebracht aan online toeristisch Groningen, wat onder andere te danken was aan The Passion. Ook de VVV winkel en de Martinitoren hebben in 2014 opnieuw meer bezoekers ontvangen.
 

Online

De websites van Marketing Groningen hebben een stijging in het aantal bezoekers over 2014 kunnen noteren. Het totaal aantal unieke bezoekers steeg van 827.066 in 2013 naar 1.118.519 in 2014, een stijging van 43%. De vorig jaar gelanceerde website uit.groningen.nl (voorheen Groninger Uitburo) kende een groei in haar bezoekersaantal van 43% tot ruim 105.000.

 

Dat shoppen en evenementen steeds belangrijker worden voor de stad Groningen blijkt uit de 84% meer bezoekers die shopping.groningen.nl bezochten. The Passion in april 2014 is hier ook een goed voorbeeld van. Online was dit evenement belangrijk, ruim 100.000 bezoekers namen een kijkje op de hiervoor gemaakte website.


De regionale toeristische websites van Westerwolde, het Oldambt, Veenkoloniën en Eemsdelta deden het opvallende goed en verdubbelden soms het bezoekersaantal. De website van de zomercampagne van Marketing Groningen (zomer.groningen.nl) behaalde in twee maanden ruim 66.000 unieke bezoekers.
 

VVV Winkel en Martinitoren

De VVV op de Grote Markt trok in 2014 opnieuw meer bezoekers dan in het voorgaande jaar, ruim 7.000 extra toeristen passeerden de drempel. In 2013 bezochten 242.000 mensen de winkel, dit steeg in 2014 tot bijna een kwart miljoen.
 

Ook de Martinitoren deed het goed bij toeristen, het bezoekersaantal steeg met ruim 25% naar bijna 55.000 bezoekers in 2014, een recordaantal.

 

 

 

Gerelateerd
Marketing Groningen: ‘Shoppen en evenementen steeds belangrijker voor Stad’
Marketing Groningen: ‘Shoppen en evenementen steeds belangrijker voor Stad’