13 JUNI
2016
Marquant Department in de Oude Boteringestraat trekt klanten van heinde en verre
’De Oude Boteringestraat is een mooie straat met veel unieke en diverse winkels. Er zijn veel onderlinge contacten tussen de bedrijven, al zou dat nog wel wat beter kunnen, om samen nog wat meer activiteiten te organiseren. Wij zijn daarom bezig om een straatvereniging op te zetten. ‘Willem en Inge van Dijken, die dit betogen in het blad CityScoop van de Groningen City Club, zijn nu zeven jaar eigenaar van Marquant Department, een kledingwinkel voor vrouwen. Het bedrijf is gevestigd precies naast de al veel langer - veertig jaar - bestaande herenmodezaak van Marquant dat in september vorig jaar werd verkocht.
Het ondernemen in de binnenstad van Groningen bevalt Inge van Dijken erg goed. Ook omdat de gemeente ondernemers de laatste tijd een grotere vrijheid geeft. ’Het wordt steeds leuker om te ondernemen in Groningen, de gemeente wordt soepeler: je wordt wat losser gelaten en mag meer ondernemen. Ik kan zelf bepalen wanneer ik de winkel open doe. Zo werd ik laatst gebeld of ik nog een leuke jurk in de winkel had hangen, omdat een gast van het Prinsenhof die voor een bruiloftsfeest was vergeten. Dus als iemand in nood is, kan ik zo de winkel even openen.’
Beide ondernemers zijn ook ingenomen met het feit dat de gemeenteraad de ‘Binnenstadsvisie’ heeft aangenomen, waardoor er straks minder bussen in de stad gaan rijden, en de voetgangers en het winkelend publiek nog meer ruimte krijgen. ‘De Binnenstadvisie levert voor Marquant Department alleen maar profijt op.’, verwacht het ondernemerspaar.
Vanaf de Ossenmarktgarage komen mensen die van kleine boetiekjes houden door de Oude Boteringestraat. De gasten van het nabijgelegen Hotel de Ville en van de Pakhuis Suites komen ook regelmatig een kijkje nemen in de winkel. Dit is ook de doelgroep waar Marquant Department zich op richt: zowel jonge als oudere mensen met een eigen identiteit, die de combinatie zoeken tussen casual en chique. ‘Voor vrouwen die van tijdloze kleding houden’, zo presenteert het bedrijf zichzelf.
‘Mensen blij maken met mooie kleding waar ik zelf ook achter sta, dat is met name wat ik leuk vind aan het ondernemen. Ook wil ik goede informatie verlenen door nieuwsbrieven te maken en daarnaast ben ik graag bezig met marketing en social media. Maar vooral de enthousiaste mensen die in de winkel komen is wat het ondernemen leuk maakt.’
Klanten worden in de winkel op een persoonlijke manier benaderd: de meeste mensen komen terug waardoor Marquant Department veel vaste klanten heeft. Men voelt zich niet snel verplicht om iets te kopen omdat er een ongedwongen sfeer heerst. Vaak komen mensen ook langs alleen om puur even een praatje te maken. Er komen terugkerende klanten van heinde en ver om Marquant Department te bezoeken. Zo komt er jaarlijks een stel uit Shanghai om specifiek bij Marquant Department kleding te kopen. Zelfs in Amsterdam blijft Marquant Department niet onopgemerkt: ‘’Zeg, ben jij niet van Marquant?’’
Voor mensen die wat exclusievere kleding zoeken maar niet de hoofdprijs willen betalen is Marquant Department de aangewezen plek. Achter alle spullen die verkocht worden zit een verhaal: ‘Ik wil weten wat ik verkoop en of het eerlijk is.’ Er wordt in de winkel kleding verkocht van kwalitatief goede stoffen voor een breed publiek. Onder andere Armedangels, een Fairtrade modemerk, is er te vinden.
Veel winkels in de binnenstad hebben het moeilijk, maar bij Marquant Department hoeven ze niet te klagen. ‘Bij mij gaat het eigenlijk wel goed. Veel winkels hebben het moeilijk, maar je moet zelf wel onderscheidend en vernieuwend zijn. Ik denk daarom dat je als ondernemer vooral steeds moet kijken wat je er zelf aan kunt doen om het goed te doen.’
Meer weten over de bedrijvenverenigingen?
Wilt u meer weten over de bedrijvenverenigingen in Groningen? Het laatste nieuws lezen of ze volgen op Twitter? Klik dan hiernaast op één van de vier gebieden in de stad en u komt...
meer informatie