29 JUNI
2022
Martini Trade Park wordt met ‘Werken in Stadspark’ groenste én aangenaamste kantorenpark van Groningen
Directeur Willem de Kok van Martiniplaza en voorzitter Klaas Holtman van Bedrijvenvereniging WEST hebben gisteren samen een opmerkelijk zitelement in gebruik genomen op het Martini Trade Park. Het betrof een “Parkly”, een soort combinatie van een hippe houten zitbank en bloembakken, dat bestemd is voor bezoekers en medewerkers van bedrijven op het Martini Trade Park. Ze kunnen er ontspannen lunchen en met collega’s bijpraten. De ingebruikname van de Parkly symboliseerde de start van het ontwikkelen van ambitieuze plannen om het gebied van Martini Trade Park en Martini Plaza forse impulsen te geven waardoor het aanzienlijk aantrekkelijker wordt om er te werken en te wandelen, met betere verbindingen naar het Stadspark en uiteindelijk zelfs naar het Hoofdstation.
“We hebben de Parkly hier neergezet als symbool om te laten zien dat we nu vaart willen maken met het maken van plannen voor dit gebied. We moeten snel zijn, want er wordt hard gewerkt aan vernieuwing van het Stationsgebied. We moeten voorkomen dat, als het Stationsgebied straks klaar is, wij hier straks zitten met een verouderd kantorenpark. We willen juist graag snel aan de slag om hier samen met Martini Plaza, de bedrijven en de pandeigenaren een prachtig en duurzaam gebied van te maken, goed aangesloten op het nieuwe Hoofdstation”, zo betoogde Holtman.
Directeur Willem de Kok zei dat de Parkly precies aangeeft wat Martiniplaza voor ogen staat met het gebied: modern en duurzaam. Volgens hem is het een hele gunstige ontwikkeling dat Martini Plaza eigenaar is geworden van de grote parkeergarage bij Martini Trade Park, en daardoor kan het zelf beter een stempel drukken op de gewenste ontwikkelingen. “We willen er écht iets van maken, dat gaan we dit najaar doen met een nieuwe inrichting van het parkeerdek waarbij de kernwoorden zijn groen, sportief en meer aansluiting bij Stadspark. Maar de verdere ontwikkeling van het gebied kan alleen samen met de pandeigenaren en de Gemeente. Namens de Stuurgroep nodigen we iedereen dan ook van harte uit om met ons mee te denken en doen.”
Volgens Klaas Holtman moeten de ambities om van het Martini Trade Park om één van de mooiste kantorenparken van Groningen te maken ook tot uitdrukking komen in een nieuwe, eigentijdsere naam en uitstraling. Het communicatiebureau Buenaparte is daarvoor uitgenodigd en heeft daarvoor al een suggestie gedaan: “Werken in Stadspark”.
Deze werknaam wordt vanaf nu gebruikt, maar er zal nu veel moeten gebeuren. In samenwerking met pandeigenaren, bedrijven en de gemeente Groningen wordt er nu een plan gemaakt. Willem de Kok nodigt de pandeigenaren uit om nu mee te doen en zich te organiseren. “Als je hier om je heen kijkt vóel je de urgentie dat er wat moet gebeuren. Maar financieel is het wel een uitdaging, om er een gebied van te maken met een eigentijdse uitstraling.”
Martiniplaza
Martini Plaza gaat zelf al wel snel aan de slag met de uitvoering van reeds ontwikkelde plannen om het eigen gebouw aantrekkelijker en duurzamer te maken. De Kok hoopt nog voor het eind van het jaar aan de slag te kunnen. Eén van de vernieuwingen is het realiseren van daghoreca. Daarna zal de vernieuwing in fases worden uitgevoerd, en over tien jaar zouden de oude gebouwen dan allemaal kunnen zijn vervangen.
Vrijheidsplein en Leonard Springerlaan
Overigens kregen alle genodigde en leden van Bedrijvenvereniging WEST tijdens een bijeenkomst in My Office ook nog een toelichting op de verdere werkzaamheden voor de vernieuwing van het Vrijheidsplein. Kirsten Smit van Aanpak Ring Zuid vertelde dat die werkzaamheden minstens zo ingrijpend zijn als de werkzaamheden aan het Julianaplein. Ze waarschuwde de aanwezige bedrijven er voor dat in verband met de werkzaamheden de Leonard Springerlaan van oktober van dit jaar tot maart 2023 een doodlopende weg wordt. Die tijdelijke afsluiting is nodig omdat er een nieuw viaduct wordt gebouwd aan het Vrijheidsplein, met ongelijkvloerse kruisingen. Het verkeer dat aan de Leonard Springerlaan moet zijn gedurende de afsluiting moet na het bezoek dan weer terug naar de Paterswoldseweg. Voor de actuele afsluiting worden de bedrijven opgeroepen om gebruik te maken van de meest actuele informatie op de site van Groningen Bereikbaar.
Meer weten over de bedrijvenverenigingen?
Wilt u meer weten over de bedrijvenverenigingen in Groningen? Het laatste nieuws lezen of ze volgen op Twitter? Klik dan hiernaast op één van de vier gebieden in de stad en u komt...
meer informatie