Leefbaarheid

02 JANUARI 2019

Martiniplaza maakt flitsende start in 2019: 5000 bezoekers voor Nieuwjaarsfestival

Martiniplaza is het jaar 2019 voortvarend van start gegaan. Voor de derde keer in successie werd er het Nieuwjaarsfestival gehouden, nadat voordien jarenlang De Oostpoort gastheer was. Er kwamen maandagavond vijfduizend mensen, en daar is deze instelling zeer tevreden mee.

Directeur Willem de Kok: “We hebben een hele goede editie gehad. Met 5000 bezoekers was het weer drukker dan vorig jaar. Het programma concentreerde zich meer op het festivalterrein in de middenhal waardoor er een echte feestelijke sfeer ontstond. Het optreden van het Noordpool Orkest was echt fantastisch, het wordt steeds meer een Nieuwjaarsconcert”.

Om 20:00 uur startte het festival met het Noordpool Orkest en The BlueBirds die ‘Happy New Year’ van ABBA ten gehore brachten. Vervolgens opende directeur Willem de Kok officieel het Nieuwjaarsfestival. Met een extra warm welkom voor de nieuwe inwoners van onze gemeente, want vanaf 1 januari horen Haren en Ten Boer bij Groningen: “Laten we toosten op de nieuwe gemeente, een goede samenwerking en rekenen op al het goede dat we elkaar en onszelf toewensen". Daarnaast noemde hij een aantal voorbeelden van ‘samen’ en ‘samenwerking’ en de prachtige culturele evenementen die dat oplevert. 

Het Nieuwjaarsfestival vond dus voor de derde keer plaats in MartiniPlaza. Willem de Kok: “Mensen komen hier op Nieuwjaarsdag heel bewust naartoe om hun vrienden en familie te zien. Het thema van dit jaar was dan ook Samen. Dat zien we ook in 2019 terug. Op 22 juni organiseert MartiniPlaza in samenwerking met Mojo, de Oosterpoort en de gemeente het nieuwe festival Stadspark Live. Dit nieuwe, jaarlijkse festival verwelkomt de eerste editie o.a. Sting, Tom Odell en Anouk. De kaartverkoop gaat hard en we zijn erg blij met deze grote interesse. Blijkbaar is er veel behoefte aan een dergelijk evenement!’.

Nieuwe naam inwoners: Stadlanders 

MartiniPlaza organiseerde een wedstrijd om de inwoners van de nieuwe gemeente met elkaar te verbinden en nodigde iedereen uit een nieuwe naam voor de inwoners in te sturen. Er zijn vele leuke, creatieve namen ingezonden. De afgelopen week zijn er meer dan duizend stemmen uitgebracht voor de wedstrijd. Stadlanders bleek een populaire naam en ontving meer dan de helft van de stemmen. De winnaar krijgt een overnachting aangeboden van Marketing Groningen op de tentboot op het Lauwersmeer, inclusief ontbijt. 

 

Foto's: Joost Nuijten

Gerelateerd Leefbaarheid
Martiniplaza maakt flitsende start in 2019: 5000 bezoekers voor Nieuwjaarsfestival
Martiniplaza maakt flitsende start in 2019: 5000 bezoekers voor Nieuwjaarsfestival