04 APRIL
2025
Nieuwe arbeidsmarktcampagne: Er gaat niets boven jou
Binnenkort gaat er een landelijke arbeidsmarktcampagne van start. De campagne moet Groningen op de kaart zetten als aantrekkelijke plek om te wonen en te werken en is het eerste initiatief uit de koker van de kersverse organisatie Groningen Merkpartners. Voor de slogan is een gouwe ouwe van stal gehaald en in een nieuw jasje gestoken: Er gaat niets boven jou.
De cijfers liegen er niet om. De banen liggen in Groningen min of meer voor het oprapen. Op dit moment zijn er in de hele provincie een kleine 15.000 openstaande vacatures, schat merkmanager Arjan in ’t Veld van Groningen Merkpartners. Hij wijst ter illustratie op de ‘booming’ Eemshaven met alleen al daar duizenden onvervulde arbeidsplaatsen. In ’t Veld benadrukt dat er niet alleen hoogopgeleid personeel gezocht wordt. In tegendeel zelfs, zegt hij: vooral mkb-bedrijven staan te springen op praktisch geschoolde medewerkers. De nood is hoog, en dat terwijl de arbeidsmarkt de komende jaren alleen nog maar krapper wordt.
"Ideale plek om te leven en te wonen"
Kortom, tijd voor actie. Op verzoek van onder meer de Akkoordpartners en het Groningse bedrijfsleven is er door Groningen merkpartners een arbeidsmarktcampagne opgetuigd. De gezamenlijke campagne moet duidelijk maken dat Groningen een ideale plek is om te leven, te wonen en te werken. “Het imago van Groningen kan wel een boost gebruiken”, zegt In ’t Veld. Associaties als leegte, klei en aardbevingen moeten plaatsmaken voor typisch Groningse positieve zaken: mooie plekken om te wonen, volop cultuur, leuke festivals, betaalbare woningen, innovatieve bedrijven en een fijne mentaliteit.
Dát is het verhaal dat verteld moet worden en alom bekend moet zijn, vindt ook Jan Hugo Nuijt, directeur Markerting en Communicatie bij de Hanze, een van de Akkoordpartners. En Nuijt weet waarover hij het heeft: hij groeide op in het Westen van het land, maar kwam 6 jaar geleden – voor de liefde - naar Groningen, de plek waar hij eindelijk ook verliefd op werd. “In Groningen hebben we goud in handen, alleen is nog niet iedereen daarvan doordrongen: Groningen is niet alleen een geweldige studentenstad, maar ook een regio waar je ook ná je studie alles vindt wat je nodig hebt.”
De Hanze heeft er, net als de andere Akkoordpartners, alle belang bij dat ook de rest van Nederland daarvan overtuigd raakt. “Ook wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s, naar talenten die zich graag bezighouden met onderzoek en onderwijs”, zegt Nuijt. Tegelijkertijd heeft de Hanze óók veel te bieden. “Professionals blijven zich ontwikkelen. De Hanze heeft tal van opleidingen en cursussen die een leven lang ontwikkelen mogelijk maken.”
Perfecte balans work en life
De campagne richt zich met name op generation Z en Millennials, Aan de hand van verhalen van bewoners, interviews met ondernemers en portretten van innovatieve en mooie bedrijven moeten deze generaties worden verleid ofwel in Groningen te blijven, ofwel zich hier te vestigen. De slogan ‘Er gaat niets boven jou’ spreekt juist deze generaties aan, denkt de merkmanager. “In Groningen vind je alles wat er nodig is voor de perfecte balans tussen work en life.”
In ‘t Veld ziet volop kansen tot samenwerking met Groningse ondernemers, organisaties en bedrijvenverenigingen. “Bedrijven kunnen op allerlei manieren aanhaken en de vruchten plukken van de campagne”, zegt hij. Ze kunnen hun eigen social mediakanalen inzetten om de campagne te promoten, geeft hij als voorbeeld. “Daarnaast zijn we ook altijd op zoek naar mooie verhalen en bedrijven om uit te lichten.”
De campagne gaat begin mei van start, zowel online als fysiek, zowel in het Noorden als in belangrijke studentensteden. Oók in Groningen zelf is de campagne niet te missen. “Het zal je verbazen hoe weinig er bij Groningers en studenten bekend is over de prachtige bedrijven die we hier hebben.”
Foto: Peter Wiersema
Dit artikel staat ook in de fysieke Groninger Ondernemers Courant, die onlangs op de mat lag. Wil je de krant voortaan ook gratis thuis of op kantoor ontvangen? Laat dan op de homepage je gegevens achter.
Meer weten over de bedrijvenverenigingen?
Wilt u meer weten over de bedrijvenverenigingen in Groningen? Het laatste nieuws lezen of ze volgen op Twitter? Klik dan hiernaast op één van de vier gebieden in de stad en u komt...
meer informatie