Economie

06 DECEMBER 2018

Nieuwe slogan Top Dutch Campagne: “A good place to be great"

“A good place to be great”: dat is de nieuwe slogan van aan grote marketingcampagne van de organisatie Top Dutch om Noord-Nederland aan te prijzen als regio om in te investeren. Daarbij zal de campagne zich met name richten op de groene chemie, en zal het Noorden zich profileren als dé regio in Nederland waar top-chemische bedrijven actief zijn, die bovendien op groene, duurzame wijze produceren.

Dat meldt donderdag 6 december het Dagblad van het Noorden. In het artikel meldt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) dat de Top Dutch campagne een vervolg krijgt, dat volgende week zondag wordt gepresenteerd tijdens de voetbalwedstrijd FC Groningen-FC Emmen.

Top Dutch is een campagne ter promotie van Noord-Nederland, en bedoeld om nieuwe investeerders en bedrijven naar het Noorden te lokken. Eind 2017 ging de campagne van start. Deze kreeg ruim aandacht in de media omdat het zich met enige bravoure en brutaliteit richtte op Elon Musk in de hoop dat hij zou besluiten om fabrieken die hij in Europa wilde bouwen, in Noord-Nederland te bouwen. Maar deze campagne heeft wat dat betreft niet het gewenste resultaat gehad: Elon Musk is niet in Nederland gaan investeren.

Ruzie

De campagne Top Dutch kwam nog wel om een andere reden in de publiciteit: er ontstond gekibbel tussen de bureaus die de campagne - waarvoor 1,2 miljoen euro was gereserveerd – mogen uitvoeren. Nog steeds is er geen sprake van vrede tussen de bureaus, want volgens het Dagblad van het Noorden is een Fries bedrijf, Tres Internet, uit het Top Dutch Team gestapt. Er is onvrede over de vraag hoe de bedrijven de opdracht onderling verdelen. Het Friese bedrijf is boos omdat het hoopte op de order voor een grote online-campagne, maar die opdracht is nu naar een Gronings bedrijf gegaan.

Andere doelen zijn ook (nog) niet gehaald tot nu toe: er heeft zich nog maar één bedrijf gevestigd (Avantium), twee andere bedrijven hebben vestiging in Noord-Nederland serieus ‘in overweging’.

 

Een van de foto's die werden gebruikt in een eerdere campagne, gericht op Tesla.
Een van de foto's die werden gebruikt in een eerdere campagne, gericht op Tesla.
Gerelateerd Economie
 Nieuwe slogan Top Dutch Campagne: “A good place to be great"
 Nieuwe slogan Top Dutch Campagne: “A good place to be great"