Economie

07 DECEMBER 2018

Oproep Groninger ondernemers: “Onze regio verdient een nationaal vliegveld”

Jong en hip. Groningen is het winnende alternatief voor Amsterdam!” Met dit compliment plaatste nieuwszender CNN onze prachtstad vandaag op de lijst van beste Europese bestemmingen tussen steden als Avignon, Düsseldorf, Lissabon, Salzburg en Athene. (Lees verder voor het vervolg van dit opiniestuk, geschreven namens de vier Groningse ondernemersverenigingen en Marketing Groningen).

‘Wereldwijd groeit de toeristische sector tot 2030 met 50%. Populaire steden als Amsterdam, Londen en Barcelona bezwijken bijna onder de aanhoudende stroom bezoekers. De middelgrote, historische universiteitssteden in Europa - zoals Groningen, Gent en Aarhus - plukken daar de vruchten van. 

Het toerisme in Groningen zit onbetwist in de lift. De omzet van onze regionale vrijetijdseconomie is 1,7 miljard euro en er zijn ruim 17.000 banen mee gemoeid. In vier jaar tijd steeg de omzet met maar liefst 23%.

Internationale studenten, kenniswerkers en toeristen weten de weg naar Groningen te vinden. Vorig jaar boekten de hotels 400.000 zakelijke overnachtingen in de provincie - een stijging van 40% in de laatste vijf jaar.

Deze cijfers staan in schril contrast met de negatieve stemming rondom Groningen Airport Eelde. Eelde boekte in 2018 alweer een recordaantal passagiers maar staat wederom volop ter discussie en met lege handen.

Groningen heeft alle kansen om de economie aan te jagen: meer toeristen aantrekken betekent het importeren van geld, bovendien wordt het hier nog levendiger. Onze economie is gebaat bij een duurzame toeristische sector, die goed is ontsloten te land, ter zee en in de lucht.

Met onze digitale skills en onze grote stappen in vergroening is Groningen aantrekkelijk voor internationale bedrijven. Deze bedrijven hebben we hard nodig om onze digitale en groene agenda’s door te ontwikkelen. Internationale bedrijven trekken talent aan en houden talent vast. Geen luchthaven hebben is een keihard ‘knock-out’ criterium voor deze bedrijven.

Niet door investeren in ons vliegveld is kapitaalvernietiging. We hebben eindelijk de lang gewenste baanverlenging. Ons vliegveld kan zich eindelijk ontwikkelen als duurzame en innoverende luchthaven, met elektrisch vliegen en drones.

De investeringen in ons bloeiende vliegveld zijn bovendien te overzien. Het tekort van het vliegveld bedraagt door gedane investeringen 700.000 euro in 2018. Het valt in het niet vergeleken bij de vele miljoenen die structureel in openbaar vervoer worden gestoken. De investering in een snelle Zuiderzeelijn naar Schiphol is in april becijferd op 2,8 miljard euro. Zonder peperdure kaartjes is dit nooit terug te verdienen. Vliegen is flexibeler, sneller, goedkoper en straks zelfs duurzamer.

Strubbelingen bij route-exploitanten horen bij de luchtvaart, dit is geen reden om de belangrijke economische rol van ons vliegveld in twijfel te brengen. Door de exploitatie te splitsen in een publiek infrastructuur en commercieel bedrijf kan ons vliegveld zich eindelijk ontwikkelen tot een succesvolle onderneming die kan concurreren met andere luchthavens.

Onze bestuurders spreken zich uit voor internationalisering, voor meer bedrijven die zich hier vestigen, voor meer talent, voor meer economie en voor meer toerisme. Dit is onmogelijk zonder eigen luchthaven.

Hup Eelde!''

(Deze bijdrage is onderschreven door de vier bedrijvenverenigingen, Marketing Groningen, VNO NCW Noord en MKB Noord).

===

Foto: Toerisme.groningen.nl

 

Gerelateerd Economie Bedrijvenvereniging WEST Bedrijvenvereniging Zuidoost VBNO GCC
Oproep Groninger ondernemers: “Onze regio verdient een nationaal vliegveld”
Oproep Groninger ondernemers: “Onze regio verdient een nationaal vliegveld”