Economie

07 MEI 2018

StyleSense: kledingadvies voor zakelijk Groningen

Hoe kun je je als ondernemer het beste kleden? Té opvallend is niet goed. Maar als grijze muis wil je ook niet overkomen. ‘Welke stijl past dan wel het best bij mij?’ Voor het antwoord op deze vragen kunnen mensen in Groningen nu terecht bij een nieuw bedrijf: StyleSense.

‘De mode in het noordelijke zakenleven is soms wat behoudend. Of misschien is “voorzichtig” wel een beter woord. Mensen kleden zich over het algemeen heus wel goed, maar soms kan het van belang zijn om er íets meer zorg aan te besteden, en om in kleding iets extra’s te bieden. En daar wil ik mijn steentje graag aan bijdragen. Het belangrijkste vind ik dan dat mensen kleding kiezen die hun zelfvertrouwen vergroot. Ik vind het fantastisch om bij het maken van die keuzes te helpen’.

Babette Aquino (39) die dit betoogt is een van de weinige zakelijke kledingadviseurs in Groningen. Sinds 2015 heeft ze als stylecoach haar eigen kledingadviesbureau, Style Sense. Als coach helpt ze niet alleen individuele ondernemers, mannen en vrouwen, bij het maken van de juiste kledingkeuzes, maar ze werkt ook voor bedrijven.

Onlangs heeft ze medewerkers van Rabobank Stad en Midden Groningen van stylingadvies voorzien.

Dát het in het zakenleven van groot belang is om correct gekleed te zijn, daar is iedereen het over eens. Maar vervolgens is het dan de vraag hóe je je het beste kunt kleden, en daar komt lang niet iedereen even gemakkelijk uit. Babette heeft zich er in gespecialiseerd om te helpen bij het vinden van de juiste kleding, en dat is meestal díe kleding waarin mensen representatief zijn voor het bedrijf, en die hun zelfvertrouwen bovendien vergroot.

‘Uiteindelijk gaat het ook om de vraag of je datgene dúrft te dragen wat het beste past bij je functie en wat helpt om je uitstraling te vergroten. Je hoeft er echt niet altijd uit te zien als een grijze muis. Anderzijds moet het ook weer niet over-the-top zijn wat je draagt. Soms kun je je heel passend kleden, maar op een ander moment kan het best mooi zijn om wat te provoceren. Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt’, zo vertelt Babette.

Dat ze stylecoach is geworden betekende een duidelijke breuk met haar eerdere loopbaan als vastgoedbeheerder. Ze had altijd al interesse in mode. Maar nadat ze moeder werd, en veranderingen bemerkte in haar eigen lichaam, die ze ook zag bij andere jonge moeders, besloot ze zich meer op mode te gaan richten.

‘In mijn vorige functie had ik veel contacten met mensen. Dat vind ik altijd erg boeiend, en dat wilde ik ook graag blijven houden. Maar dan wel in combinatie met mode. Bovendien trok het zakelijke aspect me ook aan, en zo ontstond  uiteindelijk het idee dat ik zelfstandig zakelijk kledingadviseur wilde worden’, vertelt Babette, die communicatie studeerde aan de Hanzehogeschool Groningen. Ze volgde een opleiding, en nadat ze die had afgerond vestigde ze zich als kledingadviseur.

Herenkleding

Veel heren op zoek naar kleding maken het zichzelf niet al te moeilijk.  ‘Wanneer mannen een pak wensen, dan lukt dat altijd wel. Ze gaan naar een herenmodezaak, en kiezen een pak. Meestal blauw. En zeker voor mensen met een financiële- of leidinggevende functie kan dat ook heel goed. Maar soms kan het toch verstandig zijn om er íets meer werk van te maken. Bedrijven doen er alles aan om zichtbaar te zijn. Waarom zouden mensen in leidinggevende functies zich dan moeten kleden alsof ze ónzichtbaar zijn? Je hoeft er echt niet overdreven chique bij te lopen, maar het is vaak wel goed om wat meer werk te maken en kleding te kiezen waardoor je er net even uitspringt’, zo betoogt Babette.

 ‘Het belangrijkste is dat je uitgaat van de persoonlijkheid van de medewerkers en die vertaalt naar de uiterlijke presentatie. Daarbij is elke werksituatie, en iedere organisatie anders. Je moet je bewust zijn van wat je draagt. Niet alleen voor de presentatie naar de buitenwereld, maar ook intern, naar de eigen collega’s.’

Babette is onafhankelijk: ze is niet merk- of winkel gebonden. Ze kijkt puur naar de persoon die ze adviseert, en kijkt als het nodig is daarna pas naar waar de gewenste kleding verkrijgbaar is. Dat kan een exclusieve winkel zijn, of gewoon De Bijenkorf.

‘Als kledingadviseur wil ik mij erdoor onderscheiden dat geen enkel advies hetzelfde is. We zijn tenslotte allemaal uniek op ons eigen manier. Het klinkt misschien cliché, als kledingadviseur moet je het vermogen hebben om je in mensen te verplaatsen en empathisch vermogen hebben.’

Details

Het is niet alleen belangrijk dat er kleding wordt gekozen die het zelfvertrouwen vergroot, maar ook andere zaken tellen. ‘Uiteindelijk gaat het ook om details. Als je je wilt onderscheiden, kies dan eens iets bijzonders, bijvoorbeeld prints in je kraag. Het zijn dan kleine dingen die het doen. En ook pasvorm is héel belangrijk. Als de pasvorm maar goed is en het leidt niet af, dan draagt dat al in hoge mate bij aan het goede beeld.’

Volgens Babette is het een groot misverstand om te denken dat de beste kleding altijd de duurste kleding is. Integendeel, betoogt Babette. ‘Je kunt als je wilt er net zo stijlvol uitzien als koningin Máxima, zelfs met een klein budget. Als je  maar open staat voor stijlvolle en smaakvolle kleding.’

Resultaat

Overigens richt ze zich niet alleen op leidinggevenden of managers maar ook op alle andere medewerkers. ‘De kledingkeuze moet binnen het kledingbeleid van het bedrijf passen, maar vervolgens moet je met die kleding toch ook persoonlijkheid kunnen laten zien.’ ‘Als een medewerker zich beter voelt, dan komt dat ook het resultaat van een bedrijf ten goede. Bedrijven bestaan uit medewerkers, en als je daarin wilt investeren, ook wat kleding en representatie betreft, dan kan het daardoor met het bedrijf alleen nog maar beter gaan’, aldus Babette Aquino.

 

www.stylesense.nl

 

Gerelateerd Economie
StyleSense: kledingadvies voor zakelijk Groningen
StyleSense: kledingadvies voor zakelijk Groningen