23 JUNI 2026

Topdrukte voor kiosk Hoornseplas: “Duizend ijsjes per dag”

De tropische hitte van de komende dagen betekent topdrukte voor de kiosk van ondernemer Sytze de Vegt aan de Hoornseplas. Vooral ijsjes en koude dranken zijn niet aan te slepen. Voor De Vegt wordt het aanpoten. “Airco? Dat is geen doen, de koude lucht vliegt zo weer naar buiten.”

Tot en met zondag worden tropische temperaturen verwacht en zullen veel Stadjers, studenten, gezinnen en tieners verkoeling zoeken aan de Hoornseplas. Voor Sytze de Vegt van de kiosk aan de Kaapse Baan betekent dat alle hens aan dek. “Ik begin ’s ochtends een uurtje eerder en ga pas naar huis als de drukte voorbij is.” Zeker met zwoele avonden komende dagen kan het dan nog best laat worden. “Het zou zomaar kunnen dat ik pas om 23.00 uur naar huis ga.”


Kassabonnetjes vliegen alle kanten op

Eerlijk is het wel afzien, want De Vegt heeft in zijn kiosk geen airconditioning. “Dat is niet te doen. Ik heb de luiken aan de voorkant wagenwijd open staan. De koude lucht vliegt er meteen weer uit.” Ook een ventilator is geen optie. “Ik heb het weleens geprobeerd, maar de kassabonnetjes vliegen meteen alle kanten op.”

Met het warme weer zijn het vooral ijsjes en koele drankjes die als warme broodjes over de toonbank gaan. Zo’n duizend per dag, zegt De Vegt. Eind van de middag zijn het vooral snacks.

Uitgerekend woensdag, op de warmste dag, heeft De Vegt in ieder geval in de ochtend de deuren gesloten. “De pech is dat Enexis uitgerekend op de warmste dag werkzaamheden gaat uitvoeren en we dus tijdelijk geen stroom hebben.” De werkzaamheden beginnen al in de vroege ochtend, dus de ondernemer hoopt in de loop van de dag weer open te kunnen. “Ik ben er wel gewoon. Zodra er stroom is, gaan we open.”

fotografie: Jan Buwalda

Gerelateerd
Topdrukte voor kiosk Hoornseplas: “Duizend ijsjes per dag”
Topdrukte voor kiosk Hoornseplas: “Duizend ijsjes per dag”