Economie

25 JULI 2014

Reportage: Topdrukte bij Jachthavens Stad

Het is hoogseizoen in de stadsjachthavens en dus worden alle zeilen bijgezet. Havenmeester Ella Muntinga (links) van Jachthaven Reitdiep en Havenmeester Christa Beuker (rechts) van de Oosterhaven zijn de hele dag in touw om de boten naar en van hun ligplaats te begeleiden. “Naast Nederlanders zijn het nu vooral Denen, Zweden, Noren en Finnen hier en volgende week komen de Duitsers, als zij vakantie krijgen”, aldus Christa Beuker, al 20 jaar havenmeester.

Het weer lijkt prima mee te werken dit seizoen. De zomerdrukte komt goed op gang, maar ook het voorseizoen was goed.  “Juni was een prima maand voor ons”, vertelt Beuker. “Mensen komen sneller naar de haven als het wat minder weer is.” Maar ondanks de warmte van de afgelopen tijd is het ook nu topdrukte in de Oosterhaven. “Ik ben de hele dag in de weer, met een grote toeter roep ik de schepen binnen en wijs ze hun plek.”

De Oosterhaven heeft ongeveer 100 ligplaatsen, hoewel dat natuurlijk afhangt van de grootte van de boten. “En die worden steeds groter”, zegt Beuker. “Vroeger zag je vader, moeder, kinderen en een hond op een boot van 7 meter, nu zie je steeds vaker mensen met z’n tweeën op een boot van 14 meter.” Steeds vaker ook zijn dat oudere mensen: “Dat is echt een hele duidelijke trend, dat er sprake is van een grijze golf.”

Verblijfsduur verlengen

Dat biedt kansen voor de stad, omdat het hier vaak gaat om mensen die wel wat geld te spenderen hebben. Daarom doen de havens en de gemeente er alles aan om de pleziervaart naar de stad te ‘lokken’ en om ze te verleiden een paar dagen te blijven. Daar profiteert niet alleen de haven van door de liggelden, ook de stad wordt er beter van: vanwege de toeristenbelasting, maar natuurlijk ook omdat mensen geld besteden in winkels, horeca en musea.

“Gemiddeld is de pleziervaart goed voor 1,6 overnachting per keer en dat willen we heel graag verhogen naar minimaal 2,0 nachten per keer”, aldus Anton Drost. Hij is Havenmeester van de gemeente Groningen. “Ik heb de nautische verantwoordelijkheid voor de stadse wateren”, zo legt Drost zijn functie uit. “De gemeente heeft ook ligplaatsen in de stad, maar hoofdzakelijk is de gemeente verantwoordelijk voor de doorvaart van beroeps- en recreatievaart in de stad en voor de brugbediening.”

Groningen met 74 bruggen tweede stad van Nederland

De brugbediening speelt een belangrijke rol in het optimaal faciliteren van de pleziervaart.  Drost: “We bedienen steeds meer bruggen op afstand, zodat de pleziervaart niet lang hoeft te wachten totdat de brugwachter van de ene naar de andere brug is gefietst.” Dat levert toeristen veel tijdwinst op: “Groningen is na Amsterdam de stad in Nederland met de meeste bruggen, zo’n 74.” Met de camera’s bij de bruggen zien de brugwachters de boten ook eerder aankomen en kunnen dus sneller de brug open zetten. Natuurlijk blijft het altijd een afweging tussen faciliteren van de pleziervaart en voorkomen dat het auto- en fietsverkeer er te veel last van heeft. Zo worden de bruggen in spitstijden niet geopend.

De bruggen in de diepenring worden overigens wel allemaal ter plaatse door een brugwachter bediend. Dat heeft alles te maken met de veiligheid: fietsers en voetgangers hebben nog wel eens de neiging om op het laatste moment te proberen de brug nog over te steken en dan moet een brugwachter wel kunnen ingrijpen.

Stijgende lijn

Drost signaleert duidelijk een stijgende lijn in het aantal vaarrecreanten dat de stad aandoet.  De mooie jachthavens van Groningen met hun faciliteiten dragen natuurlijk ook sterk bij aan een gastvrij onthaal van boten en bootjes. Behalve de Oosterhaven is dat GMC aan het Eemskanaal, die vrijwel alleen plaats biedt aan leden van de motorbotenclub, en sinds de zomer van 2012 ook Jachthaven Reitdiep, met zo’n 220 ligplaatsen.

Havenmeester Ella Muntinga is tevreden hoe het bezoekersaantal zich ontwikkeld heeft in de korte tijd dat de jachthaven in bedrijf is. “Dit jaar zie ik veel gasten die hier eerder al geweest zijn en dus weer terugkomen. En vooral motorschepen blijven hier 3, 4 of soms 5 dagen liggen, om de stad in te gaan of om hier in de buurt te fietsen. Je rijdt hier immers zo het Reitdiepdal in.” Muntinga is ook erg te spreken over hoe het gebied rondom de jachthaven zich ontwikkelt. “Voor de toeristen, maar ook voor de vaste liggers, is het mooi dat er vertier en faciliteiten zijn zoals winkels, de Jumbo en een terras. En in oktober opent hier een restaurant, dus het gaat goed.”

Stad nog watervriendelijker

Hoewel de gemeente het overgrote deel van alle bruggen bedient, zijn er ook bruggen die door de provincie, Rijkswaterstaat en ProRail gedraaid worden. En als echte ondernemer kijk je natuurlijk ook naar wat er nog beter kan. Bijvoorbeeld door brugtijden beter op elkaar te laten aansluiten. “Zo worden de provinciale sluis en de Zernikebrug beiden tot 19.00 uur bediend”, vertelt Muntinga. “Daardoor komt het voor dat mensen na de sluis stranden en mijn haven niet meer kunnen bereiken.” Dit is onder meer een punt waarover de drie jachthavens gezamenlijk overleggen met de gemeente, om zo de stad nog watervriendelijker te maken.

Gerelateerd Economie
Reportage: Topdrukte bij Jachthavens Stad
Reportage: Topdrukte bij Jachthavens Stad