feb 05
- feb 13

Ruim 30 bedrijven en instellingen verspreid over de hele stad doen dit jaar mee aan de zesde editie van ChecktheBizz!, georganiseerd door het OTP. Tijdens ChecktheBizz!, dat plaatsvindt op 5,6 12 en 13 februari, bieden de bedrijven ruim 900 leerlingen van havo-3 en vwo-3 uit Groningen, Haren en Winsum een kijkje in hun keuken. De bedoeling van de bedrijfsbezoeken is om leerlingen kennis te laten maken met de praktijk vóórdat zij hun profiel kiezen: welke functies zijn er binnen deze organisaties, wat voor opleiding heb je daarvoor nodig en welk profiel hoort daarbij.

Om de bedrijven inspiratie te bieden voor een programma dat deze 15-jarigen aanspreekt, organiseert het OTP op 22 januari a.s. de lezing Een kijkje in het Puberbrein door Aletta Smits van De Loef Training. Zij geeft met veel humor verklaringen hoe het puberbrein het pubergedrag stuurt. En hoe wij – ‘normale’ mensen, de puberleeftijd ontgroeid – daarmee om kunnen gaan. Ondernemers die meedoen aan ChecktheBizz kunnen zich nog tot en met vrijdag 16 januari aanmelden voor deze bijeenkomst bij het OTP aan de Eemsgolaan 9.

ChecktheBizz! begint al op de scholen: de leerlingen bereiden zich uitgebreid voor op hun bedrijfsbezoeken, denken na over waarom ze een bepaald bedrijf of organisatie willen bezoeken en  wat ze graag van de ondernemers willen weten. Het bezoek zelf start voor de leerlingen met een ontvangst in Wolff Bioscopen op Europapark, ook deelnemer aan ChecktheBizz, en op 6 februari met een ontvangst in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.  Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes naar twee bedrijven van hun keuze.

De bedrijven en instellingen die meedoen aan ChecktheBizz zijn verspreid over de hele stad en werkzaam in verschillende branches.

In Zuidoost doen mee: Wolter&Dros, Bossers&Cnossen, DAS, Dizain, Bos Incasso, Wolff Bioscopen, DUO, McDonalds, Voip Grid, Nationale Onderwijsgids en NOVO FC Groningen.

In de binnenstad: IBM, RUG, KPN, Jimmy’s, ABN Amro, UMCG, Bizz Travel, Grand Theatre, Provinciehuis, Rottinghuis en  SKSG.

In West: Polyganics, Energy Expo, SNN, RDW, Atos, Martiniziekenhuis, Dierenziekenhuis, De Bolster, OOG TV, Syncom en Trip Advocaten en Notarissen en Ambulancezorg.

In Noordoost: Waterschap Noorderzijlvest, Gemeente Groningen en Zorgplein Noord

ChecktheBizz geeft bedrijven de mogelijkheid leerlingen enthousiast te maken voor hun bedrijf in het bijzonder, maar vooral ook voor het werkveld waarin zij werkzaam zijn. Het belang is immers groot: dit zijn de beroepsmensen van de toekomst. En wil je die interesseren voor jouw bedrijfstak, dan zal je ze enthousiast moeten maken vóórdat ze hun profielkeuze maken, hun vakkenpakket kiezen. In het verleden bleek dat sommige bedrijven het lastig vinden om een programma te maken dat goed aansluit bij de leerlingen en hun aandacht vasthoudt: het zijn tenslotte pubers. Daarom organiseert het OTP dit jaar bij wijze van voorbereiding de lezing Een kijkje in het Puberbrein door Aletta Smits van De Loef Training. Aanmelden kan nog tot en met vrijdag 16 januari via 050 – 2103431 of debby@otp.nl.

Alle informatie is ook te vinden op www.checkthebizz.nl.

Gerelateerd